Na rynku usług marketingowych możesz spotkać dwie najpopularniejsze metody rozliczenia usług SEO:
Pozycjonowanie za efekt może wydawać się najkorzystniejsze. Brzmi atrakcyjnie, ponieważ możemy założyć, że agencja powinna być zmotywowana do osiągania wysokich pozycji naszej strony. Tyle w teorii. W praktyce jednak nie jest tak kolorowo. Z punktu widzenia doświadczonej agencji SEO możemy potwierdzić, że płatność za efekt to skuteczna metoda rozliczenia pracy agencji… kilka lat temu! Obecnie wybierając tę formę pozycjonowania musisz liczyć się z wysokimi kosztami oraz niższą skutecznością działań.
Już samo określenie 'rozliczanie za pozycje' nie jest do końca uzasadnione. Google bardzo dynamicznie dostosowuje się do zmian zachowań i oczekiwań internautów. Wprowadzone przez Google zmiany w algorytmach sprawiły, że ta sama strona może się wyświetlać w tym samym czasie na różnych komputerach, na różnych pozycjach. Oznacza to, że możemy podać jedynie uśrednioną pozycję strony w wyszukiwarce. Nieuczciwe agencje mogą wykorzystać tę zależność, do fałszowania wyników osiąganych pozycji strony i egzekwować wyższe należności za SEO. Fakt: nie da się rzetelnie sprawdzić 'prawdziwej pozycji strony na daną frazę' - bo ta jest zależna od wielu czynników, głównie od fizycznej lokalizacji komputera/urządzenia z której dokonano wyszukania.
Największe ryzyko w pozycjonowaniu za efekt polega na skoncentrowaniu się na biznesie 'tu i teraz'. Agencja marketingowa będzie podejmować działania, które przyniosą efekt w krótkiej perspektywie czasu. Nawet jeżeli później strona spadnie w wynikach wyszukiwarki, agencja nie ma obowiązku wykonania jakichkolwiek działań, aby poprawić słabe wyniki. Rozliczanie 'od efektów' zachęca agencje do osiągania wysokich pozycji szybko, realizując działania na granicy uczciwości, a często stosując ryzykowne dla Twojej witryny praktyki. Szybki wzrost pozycji kończy się wtedy równie gwałtownym spadkiem lub całkowitym wyrzuceniem z indeksu (np. z powodu nałożonego filtru przez Google, za nie stosowanie się do wytycznych Google).
'Płatność za pozycje' jest bardzo ryzykownym modelem dla klientów, którzy nie mają doświadczenia w branży SEO. Wybierając nieodpowiednie słowa kluczowe, klienci narażają się na wysokie koszty. Rozliczenie od efektów, to także ograniczenie się tyko do jednego kanału promocji i niewykorzystanie przeogromnego potencjału branży e-marketingu.
Jeżeli skorzystasz z usług agencji, która w nienaturalny sposób osiągnęła wysokie pozycje Twojej strony, musisz liczyć się z wysokimi kosztami związanymi z:
Tylko wsparcie ekspertów SEO pozwoli przywrócić stronę na dobre pozycje w wyszukiwarce. Takie działania wymagają zdecydowanie większego budżetu.
Czy pozycjonowanie w abonamencie nie przynosi efektów? Wręcz przeciwnie. Jest to pozycjonowanie, które pozwala agencji na wdrożenie przemyślanej strategii działań marketingowych i osiąganie wysokich efektów w długim okresie czasu. Agencja, dysponując budżetem jest w stanie zaplanować efektywne działania marketingowe, inwestując w nie większość budżetu.
Rozliczenie abonamentowe jest korzystniejsze i pewniejsze dla obu stron. Dla Klienta, SEO w abonamencie jest przede wszystkim tańsze, bezpieczniejsze i skuteczniejsze. Współpraca oparta na modelu abonamentowym pozwala agencji strategicznie zaplanować działania, które będą korzystne dla strony w długiej perspektywie czasu i przede wszystkim pozwala agencji skupić się na osiąganiu celów biznesowych Klienta, a nie tylko pozycjach na wybrane frazy kluczowe.
Agencja nie jest zmuszona do podejmowania tylko doraźnych działań, które bezpośrednio przekładają się na wysokie pozycje. Dużym plusem dla Ciebie, będzie z góry określona, stała stawka abonamentu. Jeżeli zatem masz ściśle określony budżet marketingowy i nie chcesz go przekroczyć, ta forma rozliczenia jest dla Ciebie korzystna.
Agencja to też firma i tak samo jak Twoja firma, musi zarabiać by istnieć. Odpowiedz sobie na pytanie, czy wierzysz w to, że uzależniając zarobek agencji tylko i wyłącznie od uzyskanych efektów w postaci pozycji, będzie ona w stanie inwestować swoje pieniądze w skuteczną strategie długoterminową, wybierając do tego najlepsze, czyli często drogie, kanały promocji Twojej firmy? Odpowiedź jest naturalna i brzmi, mimo chęci wielu osób - nie. Agencja, której chcesz płacić tylko za uzyskaną pozycję będzie skupiała się na wykorzystaniu metod, które zapewniają najszybszy i najtańszy wzrost pozycji. Czyli na metodach zakazanych przez Google (np. spam, SWL, ukrywanie treści, automatyzacja pozycjonowania). Agencja będzie więc optymalizować koszty, zapewne tak samo jak Ty to robisz w swojej firmie - to naturalne. Problem polega na tym, że to nie agencja ryzykuje, tylko Ty, bo to Twoja domena jest w centrum działań. Agencja w najgorszym wypadku straci Klienta lub zapłaci karę - Ty, biznes w Internecie.
Odwróćmy teraz sytuację. Umów się z agencją na budżet w wysokości X zł miesięcznie na pozycjonowania. Określcie wspólnie cele, niech agencja przedstawi Ci transparentny plan działań z harmonogramem - wskaże, że np. 20% to jej zysk a pozostałe 80% kwoty rozpisze na konkretne działania które mają spowodować realizację zakładanych przez Ciebie celów. Dzięki temu agencja może zaplanować działania doraźne oraz strategiczne - które przyniosą korzyść za kilka miesięcy. Mam nadzieję, że już przestałeś wierzyć, że możesz osiągać najwyższe pozycje na konkurencyjne frazy w ciągu miesiąca? Czy rozliczając się za efekt, ufałbyś i czekałbyś cierpliwie przez 9 miesięcy bez efektu na osiągnięcie wysokich pozycji przez agencję? Nie? I dlatego właśnie agencja musi posiadać budżet, by w ogóle miała możliwość zbudowania skutecznej strategii marketingowej dla Twojej firmy. Dzięki budżetowi Ty wiesz co, kiedy i dlaczego agencja wykona, a agencja wie, że może ze spokojem realizować strategię Twojego sukcesu w Internecie, realizując Twoje cele, a nie tylko budując pozycje na frazy.
Kluczowym aspektem w podjęciu najlepszej decyzji dotyczącej wyboru agencji i formy rozliczania jej prac jest odpowiednie zrozumienie czym jest SEO. Pozycjonowanie to w wielkim skrócie budowa reputacji Twojej domeny, a więc Twojej marki w Internecie w oczach wyszukiwarki internetowej. Reputacji w wyszukiwarce, tak samo jak w codziennym życiu, nie da się zbudować szybko i bez poświęceń. Traktuj więc pozycjonowanie jako inwestycję. Inwestycję, która zwróci się wielokrotnie, ale dopiero po pewnym czasie - gdy zyskasz reputację w oczach Google. Według wszelkich badań, zwrot z inwestycji w działania SEO dla większości branż jest największy spośród wszystkich działań marketingowych w wyszukiwarkach.
facebook google+