Kiedy widoczne są efekty pozycjonowania?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Celem pozycjonowania jest podwyższenie pozycji strony internetowej w wynikach Google. Oznacza to, że efekty pozycjonowania nie są uzależnione tylko i wyłącznie od agencji, która wykonuje działania SEO, ale także od właściciela samej wyszukiwarki.

 

Wyszukiwarka Google to produkt firmy Google Inc. To właśnie Google jest odpowiedzialny za określanie wytycznych dot. funkcjonowania wyszukiwarki. Tym samym, my jako agencja nie mamy pełnej kontroli nad tym, w jaki sposób prezentowane są wyniki. Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej optymalizować stronę każdego naszego Klienta do zmieniających się wytycznych Google. Mając na uwadze dynamikę zmian technologii informacyjnych, na bieżąco śledzimy zmiany algorytmów. Korzystamy z wytycznych dla webmasterów, aby mieć pewność, że wszystkie działania wykonane na stronie są w pełni bezpieczne i wpłyną na osiągniecie coraz to lepszych pozycji.

 

Czas określający efekty pozycjonowania
Wzrost na stronie www na przykładzie pozycjonowania klienta z branży finansowej.

 

Od czego zależy szybkość efektów w SEO?

Niezależnie od tego jaką formę pozycjonowania wybierzesz, musisz wiedzieć, że szybkość efektów uzależniona jest od szeregu dodatkowych czynników takich jak:

  • konkurencyjność fraz - im więcej firm pozycjonuje się w danej branży, tym trudniej jest osiągnąć szybkie wyniki.
  • obecna pozycje słów kluczowych.
  • przeszłość strony - czy na stronę został nałożony filtr za prowadzenie działań niezgodnych z wytycznymi Google? Jeżeli tak, wówczas pierwsze efekty mogą być widoczne dopiero po długim okresie czasu.
  • technologia, w której została stworzona strona internetowa. Strona internetowa może korzystać z technologii typu open source (Wordpress, Joomla, Drupal, itp.) lub z autorskich rozwiązań. Im bardziej czytelna architektura strony oraz przejrzysta budowa kodu źródłowego, tym łatwiej jest dokonać niezbędnych modyfikacji na stronie.

 

Dlatego też, pierwsze pozytywne efekty pozycjonowania uzyskujemy już po kilku tygodniach, a czasem dopiero po kilku miesiącach od wdrożenia konkretnych działań. Jeżeli jednak planujesz długofalowy rozwój firmy i zależy Ci na jej bezpieczeństwie oraz stabilności, bądź pewien, że efekty wypracowane w wyniku dobrze przemyślanej strategii SEO będą rozwijały Twój biznes jeszcze przez długie miesiące, a czasem nawet i lata.

 

Pozycjonowanie lokalne i ogólnopolskie

Decydując się na pozycjonowanie lokalne lub ogólnopolskie możesz oczekiwać pierwszych efektów po ok. 3 miesiącach od podpisania umowy. Widoczność efektów uzależniona jest od zaplanowanej strategii działania, która określa z jaką intensywnością będziemy prowadzili poszczególne działania marketingowe.

 

97% ludzi szuka firm lokalnych
97% osób szuka firm i usług lokalnych. Pozycjonowanie lokalne jest efektywniejsze i szybsze.

 

Pozycjonowanie szerokie

Efekty w pozycjonowaniu szerokim mogą być widoczne dopiero w dłuższej perspektywie czasu. W zależności od ilości oraz trudność fraz, pierwsze efekty mogą pojawić się po upływie 3-6 miesięcy od rozpoczęcia działań SEO. Pozycjonowanie szerokie polega na zwiększeniu widoczności fraz mało popularnych. Do pozycjonowania dobieramy szeroki zakres słów kluczowych tzw. long tail. I to właśnie ze względu na konieczność pozycjonowania dużej ilości fraz, należy liczyć się z dłuższym czasem oczekiwania na konkretne rezultaty.

 

Dodatkowo konieczne jest wdrożenie następujących działań:

  • wykonanie precyzyjnej optymalizacji serwisu,
  • dostarczenie dużej ilości wartościowego contentu (w przypadku sklepów e-commerce są to najczęściej: opisy produktów, poradniki, informacje o producentach, itp.)
  • prowadzenie stałej analizy ruchu.

 

Sam proces przygotowania niezbędnych treści w przypadku bardzo rozbudowanych witryn e-commerce może zająć kilka miesięcy. Właściwe przygotowanie i wdrożenie pozycjonowania long tail zajmuje często kilka miesięcy. Należy jednak pamiętać, że osiągnięte rezultaty będą długofalowe.

 

Szybki efekt

Jeżeli chcesz osiągnąć szybki efekt w postaci wzrostu pozycji strony, musisz pamiętać o niebezpieczeństwie, związanym ze stosowaniem nieuczciwych praktyk Black Hat Seo. Przykładem takich działań jest np. korzystanie ze zakazanych systemów wymiany linków (SWL), nienaturalne upychanie słów kluczowych, spamowanie czy pozyskiwanie dużej ilości bezwartościowych linków prowadzących do Twojej strony. Działania te mogą dać widoczne efekty już w pierwszych tygodniach od ich wdrożenia, ale obarczone są dużym ryzykiem nałożenia kary. W przypadku otrzymania filtru, ranking strony zostaje znacznie obniżony, przez co strona spada na dalekie pozycje. Może się zdarzyć, że strona zostanie całkowicie usunięta z wyników wyszukiwarki Google. Taka kara wiąże się często z utratą klientów oraz drastycznym spadkiem sprzedaży w przypadku sklepów on-line.