Jak opowiadać, by pozyskać klienta? O storytellingu słów kilka

Lubimy historie - zarówno te zupełnie odrealnione, jak i te oparte na faktach. Historie są stałym elementem naszego życia, od dziecka komunikujemy się właśnie za ich pomocą. To z nimi się utożsamiamy, angażujemy się w nie i dzięki nim czujemy bliskość z drugą osobą. Co ciekawe, fakt ten można wykorzystać nie tylko na płaszczyźnie prywatnej, ale i biznesowej. Chcesz, aby Twoja marka stała się bliższa konsumentom? Zaplanuj dobrą strategię storytellingową!

 

Wpływ historii na nasze życie

Aktualnie zwykła reklama, która w prosty sposób eksponuje konkretny produkt, może nie wystarczyć, by pozyskać nowego klienta. Jeśli chcemy budować długotrwałe relacje z osobami, które już kiedyś skorzystały z naszych usług lub przyciągnąć uwagę nowych odbiorców, musimy dać im powód, żeby zaufały naszej marce. Musimy zaprezentować ją w taki sposób, by poszczególne osoby chciały się z nią utożsamiać i dostrzegły podobieństwo między wyznawanymi wartościami a tymi promowanymi przez naszą firmę. Właśnie w tym może pomóc Ci storytelling.

 

Dzięki dobrej, angażującej i inspirującej historii możesz w łatwiejszy sposób zakomunikować potencjalnemu klientowi wartości stojące za Twoim produktem lub usługami. Wartości, które powinny skłonić go do skorzystania właśnie z Twojej oferty. Taka forma komunikatu jest nie tylko prostsza, ale i atrakcyjniejsza dla odbiorcy. W końcu, czy suche dane statystyczne lub specyfikacja techniczna produktu są wystarczającym bodźcem do dokonania zakupu, czy też skorzystania z danej usługi? Absolutnie nie! Według psychologa Jerome Burnera szansa na zapamiętanie konkretnej wiadomości wzrasta 22-krotnie, jeśli przekazujemy ją odbiorcy właśnie za pomocą interesującej opowieści.

 

Poszczególne historie wzruszają nas, bawią, a niektóre z nich mogą szokować. Krótko mówiąc, opowieści wywołują w nas emocje, które bardzo dobrze zapamiętujemy - w niektórych przypadkach nawet lepiej niż przekazywane nam w ten sposób informacje. Historie bardziej angażują użytkowników. Jak podaje Onespot opowieści, które wyzwalają w nas emocje, aktywują więcej obszarów naszego mózgu - skłaniają nas do przemyśleń i wyzwalają w nas kreatywność. Dzięki temu łatwiej jest nam zapamiętać podane w ten sposób informacje i jesteśmy bardziej skłonni do podejmowania konkretnych działań (określonych przez twórców przekazu).

 

Jak stworzyć dobrą historię?

Tworzenie strategii storytellingowej to wyzwanie. Jednak zdecydowanie warto je podjąć - interesująca, odpowiednio opowiedziana i ważna z punktu widzenia odbiorców historia, sprawi, że nawiążesz z nimi emocjonalną więź. Jeśli będziesz ją należycie pielęgnować, staną się lojalni wobec Twojej marki, a oferowane przez nią produkty lub usługi będą ich pierwszym wyborem. Zastanawiasz się, jak stworzyć historię, która porwie tłumy i przyniesie Ci nowych klientów? Szansa na marketingowy sukces znacząco zwiększy się, jeśli będziesz trzymać się podstawowych zasad skutecznego storytellingu. Twoja opowieść powinna:

  • być spójna z komunikacją i wartościami, z którymi utożsamia się marka,
  • poruszać temat aktualnie istotny z punktu widzenia danej grupy odbiorców,
  • być prosta - preferujemy prostsze historie, które nie zawierają zbyt dużo szczegółów. O wiele łatwiej jest nam zapamiętać zwięzły komunikat - koniecznie weź to pod uwagę podczas tworzenia swojej opowieści,
  • opierać się na oryginalnym pomyśle - odbiorcy doceniają unikalność treści, a wtórny przekaz marketingowy po prostu nie jest skuteczny. W dodatku filarem Twojej opowieści powinien być odpowiedni insight konsumencki, dzięki któremu odbiorcy będą mogli odnaleźć w niej cząstkę siebie,
  • angażować widzów - dobrze jest wzbogacić historię o otwarte zakończenia i nagłe zwroty akcji. W ten sposób zaangażujesz swoich odbiorców i pobudzisz ich wyobraźnię,
  • mieć bohatera, z którym widzowie mogą się utożsamiać - wybrana postać powinna być reprezentacją wartości komunikowanych przez markę,
  • przedstawiać konkretne wyzwanie lub problem, któremu musi sprostać główny bohater i jego rozwiązanie.

Źródło: Researchgate.net

 

Czy storytelling jest dla każdego?

Wykorzystanie storytellingu w promocji własnego biznesu to bardzo dobry pomysł niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem sklepu z gadżetami elektronicznymi, włoskiej restauracji, czy też ekskluzywnej marki z butami dla kobiet. Opowieści to potężne, marketingowe narzędzia, które mogą pomóc Ci sprzedać oferowane produkty. To właśnie za pomocą unikalnej historii możesz zainspirować odbiorców do konkretnego działania i wyzwolić w nich emocje, które od tego momentu będą kojarzyły się im właśnie z Twoją marką. Widz zapamięta dobrą historię, a tym samym także Twoją firmę, o której będzie mógł przypomnieć sobie w najbardziej odpowiednim momencie. Obecnie możesz docierać do odbiorców na wiele sposobów - za pomocą video na Instagramie lub Youtubie, reklamy telewizyjnej, podcastu, infografiki czy też specjalistycznego artykułu. Wybierz format, w którym czujesz się najlepiej i zdobywaj lojalność klientów za pomocą autorskich opowieści z Twoją marką w tle.

 

 

 

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności