Czym są insighty konsumenckie?

Filarem każdej, skutecznej strategii marketingowej jest prawidłowe zdefiniowanie potrzeb i cech charakteryzujących określoną grupę docelową. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie dopasować do niej odpowiedni przekaz reklamowy, który przyniesie satysfakcjonujący nas efekt. Aby osiągnąć założony cel, marketerzy muszą zagłębić się w świat konsumentów i poznać mechanizmy, które kierują ich procesem decyzyjnym. Krótko mówiąc, bardzo istotną częścią pracy każdego z nich jest poszukiwanie insightów.

 

Insight konsumencki - spojrzenie w potrzeby odbiorcy

Insight to fundament kampanii reklamowej. To informacja o konkretnej grupie docelowej, która stanowi punkt wyjścia i determinuje kierunek działań marketingowych, a także wzmaga rozwój marki. Jego źródłem bardzo często jest kompleksowa analiza danych, połączona z obserwacją konsumentów w konkretnych sytuacjach, np. podczas korzystania z danego produktu.

 

Jednak poszukiwanie insightu to znacznie więcej niż eksploracja powszechnie dostępnych informacji. Największą trudnością, a zarazem najbardziej istotną częścią tego procesu jest odkrywanie tego, co na pierwszy rzut oka niewidoczne - motywacji  i bardzo często niewypowiedzianych potrzeb konsumentów, które kształtują ich decyzje zakupowe. Zatem analiza zgromadzonych danych to dopiero początek pracy marketera - aby móc wdrożyć konkretne informacje do własnej strategii, materiał ten musi zostać odpowiednio pogłębiony.

Można powiedzieć, że poszukiwanie insightów to stopniowe zagłębianie się w ludzki umysł. Dotarcie do uświadomionych lub nieuświadomionych problemów konsumentów, które można odnieść do szerszej grupy odbiorców, stanowi bardzo dobry punkt zaczepienia dla osób odpowiedzialnych za promocję marki lub produktu. Jest to informacja, wokół której można budować odpowiedzi na pytania najbardziej istotne w tym procesie - dlaczego potencjalny klient postępuje w ten sposób i w jaki sposób mogę to zmienić za pomocą mojego produktu?

 

Produkt jako lekarstwo na problemy konsumenta

Rzetelna analiza zachowania konsumenta pozwala na przedstawienie marki w sposób, który przekona daną grupę docelową i wywoła w niej określoną reakcję emocjonalną.

 

Znajomość potrzeb, czy dylematów, przed którymi stoją odbiorcy, stanowi doskonały punkt wyjścia do zbudowania skutecznej strategii promocyjnej. Dzięki takiej wiedzy możemy odpowiednio zaprezentować nasz produkt - jako remedium na problemy konsumentów. Oferując im lekarstwo na ich frustracje, komunikujemy im swoje wsparcie i zrozumienie dla sytuacji, w której się znaleźli. Oddziałując na emocje konsumentów, mamy szansę nawiązać z nimi dialog, a tym samym − zbudować swego rodzaju więź. Jednak, aby wywołać w nich pożądaną reakcję, insight na którym opieramy swoje działania, musi być ważny z ich punktu widzenia i przede wszystkim opierać się na prawdziwych danych. Warto również zaznaczyć, że o jego trafności nie decyduje złożoność konkretnej idei ani stopień jej skomplikowania. Niejednokrotnie okazywało się, że siła insightu tkwiła właśnie w jego prostocie.

 

Insight - niezbędny element efektywnej kampanii promocyjnej

Trafny insight konsumencki znacząco zwiększa skuteczność obranej strategii komunikacyjnej.  Odkrywanie potrzeb odbiorców, bodźców, które pobudzają ich do działania oraz rozpoznawanie ich emocji, to niezwykle istotne elementy kreowania przekazu promocyjnego. Co więcej, na podstawie insightów budowane są ogólne prawdy, uniwersalne dla pewnej grupy odbiorców. Niejednokrotnie wywracają one do góry nogami dotychczasowy pogląd na określoną kwestię i zmieniają sposób jej postrzegania, co stwarza ogromne możliwości pod kątem zwiększania efektywności prowadzonych działań marketingowych.

 

Docieranie do istotnych insightów i umiejętne wykorzystywanie ich w działaniach marketingowych zwiększa szanse na sukces konkretnej kampanii reklamowej, ale jest również bodźcem istotnych zmian, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój marki w perspektywie długoterminowej. Dzięki insightom nasza uwaga zostaje skierowana na to, co naprawdę istotne z perspektywy naszych odbiorców - tym samym, zyskujemy cenne wskazówki, co do wartości oraz sfer, które powinny stanowić główne obszary naszych działań w przyszłości.   

 

 

 

 

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności