10 błędów popełnianych w działaniach SEO

Optymalizacja strony internetowej bezsprzecznie niesie za sobą wiele korzyści - im większa widoczność w wyszukiwarce Google, tym bardziej realne staje się nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem. Jednak należy mieć świadomość tego, że podczas prowadzenia działań SEO bardzo łatwo o popełnienie błędu. Dowiedz się, jakie czynniki mają wpływ na skuteczność pozycjonowania strony i na co należy uważać podczas jej optymalizacji.

 

Najczęstsze błędy w optymalizacji strony

Mówiąc o optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki internetowej, mamy na myśli przygotowanie jej w taki sposób, by była ona zrozumiała zarówno dla indeksujących ją robotów, jak i łatwa do znalezienia dla użytkowników. Do działań, które mogą to zapewnić, zalicza się:

  • dobór odpowiednich fraz kluczowych,
  • tworzenie wartościowych treści, które zgłębiają konkretną tematykę i tym samym, stanowią satysfakcjonującą odpowiedź na zapytanie użytkownika,
  • właściwie uzupełnienie meta znaczników - meta title i meta description,
  • optymalizację struktury adresów URL,
  • podział strukturalny treści przy pomocy nagłówków - za jego pomocą możemy podkreślić hierarchię poszczególnych elementów strony,
  • optymalizację grafiki znajdującej się na stronie,
  • tworzenie sieci linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Jednak, aby osiągnąć najbardziej pożądany efekt - wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, powyższe działania muszą być wykonane prawidłowo. Czego zatem należy unikać?

 

  1. Kopiowanie treści

Unikalne treści to podstawa. Tworzenie oryginalnych tekstów jest czasochłonne i wymaga intensywnej pracy twórczej, jednak możesz być pewny, że wysiłek w to włożony, zwróci się w przyszłości. Kopiowanie cudzych treści, czy też powtarzanie konkretnych opisów w obrębie własnej witryny lub na innych stronach w sieci, może nam zaszkodzić. Używanie tych samych tekstów w wielu miejscach sprawi, że witryna stanie się mniej przydatna dla użytkownika, co może skutkować obniżeniem jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

 

Podczas tworzenia treści na stronę internetową należy skupić się na użytkowniku.  Rozbudowany, wyczerpujący dany temat content będzie dla niego bardziej wartościowy - istnieje większa szansa, że zostaną zawarte w nim dokładnie te informacje, których szuka.  Innym argumentem za tym, że warto samodzielnie tworzyć rozbudowane treści, jest realna szansa na pozyskanie ruchu z fraz z długiego ogona - mniej popularnych, bardziej doprecyzowanych kombinacji słów kluczowych. Mimo że są wyszukiwane rzadziej, mogą częściej generować konwersje, ponieważ szukający ich użytkownicy zazwyczaj nastawieni są na konkretny cel, np. zakup danego produktu. 

 

  1. Źle wykonane linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to niezwykle istotny element każdej strony internetowej. Jeśli zostało prawidłowo wykonane, poruszanie się po witrynie stanie się dla użytkownika intuicyjne, dzięki czemu szybciej dotrze on do poszukiwanych informacji. Co więcej, linkowanie wewnętrzne ułatwia dostęp do poszczególnych zasobów naszej strony nie tylko internautom, ale także robotom wyszukiwarki. Jeśli podstrony witryny nie zostaną ze sobą połączone, zarówno użytkownicy, jak i boty do nich nie dotrą. Wykonując linkowanie wewnętrzne należy zwrócić szczególną uwagę na anchory - treści linków, które powinny w jasny sposób informować internautę, co znajdzie na danej podstronie. Istotne jest również przypisanie odnośnikom odpowiedniego atrybutu - 'dofollow'. Jeśli linkowi wewnętrznemu zostałby przypisany atrybut 'nofollow', bot wyszukiwarki mógłby nie przenieść się na daną podstronę. Należy jednak zaznaczyć, że na pozycję naszej strony w wyszukiwarce negatywnie może wpłynąć, zarówno brak właściwie wykonanego linkowania wewnętrznego, jak i zbyt wiele linków znajdujących się w obrębie witryny − umiar jest najważniejszy.

 

Warto również upewnić się, czy roboty mają dostęp do tych podstron naszej witryny, do których prowadzą linki. Jeśli zablokowaliśmy je w tagu meta robots lub pliku robots.txt nie będą one dla nich widoczne.

 

  1. Brak dopasowania meta znaczników do poszczególnych podstron witryny

Oto kolejny dowód na to, że unikalne treści na stronie internetowej są niezwykle istotnym elementem jej prawidłowej optymalizacji. Znaczniki meta title i meta description opisują konkretne podstrony witryny, co za tym idzie - nie powinny być jednakowe. Co więcej, wyświetlają się w wynikach wyszukiwania i sygnalizują użytkownikom, co znajduje się na konkretnej podstronie. Zwracają uwagę na nie również boty wyszukiwarki. Poprzez zróżnicowanie i odpowiednie dopasowanie meta znaczników do danej podstrony, a także optymalizację SXO (Search Experience Optimization − działania z zakresu optymalizacji wyników wyszukiwania, tworzenia wartościowych treści dla użytkowników i dbałości o usability strony internetowej) może przykuć uwagę użytkowników, wyróżnić nas na tle konkurencji, a tym samym zwiększyć współczynnik klikalności CTR.

 

  1. Linki, które nie działają

Jeśli użytkownik, odwiedzając naszą stronę, natrafi na niedziałający link, możemy być pewni, że jego chęć pozostania na niej automatycznie się zmniejszy. Gdy nie znajdzie on tego, czego potrzebuje na naszej witrynie, przeniesie się do konkurencji, która będzie w stanie odpowiedzieć na jego potrzeby w zadowalający sposób. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, konieczna jest regularna analiza strony umożliwiająca szybkie wykrycie wadliwych linków. Bardzo przydanym narzędziem, za pomocą którego można ją przeprowadzić, jest np. program Screaming Frog.

 

Kiedy już zlokalizujemy źródło naszego problemu, możemy link usunąć, zmienić na link do podstrony, która działa lub dodać przekierowanie 301 na inną podstronę witryny.

 

planowanie działań seo
Strategia działań SEO musi być dokładnie przemyślana - pod uwagę należy wziąć jednak nie tylko boty wyszukiwarki, ale i doświadczenie użytkownika

 

  1. Niezoptymalizowane adresy URL

Adresy URL witryny powinny być krótkie, łatwe do zapamiętania oraz sygnalizujące użytkownikowi, jaką zawartość ma dana podstrona serwisu. Jeśli adresy URL znajdujące się na naszej stronie internetowej składają się z tylko z parametrów i znaczników sesji, które to dla przeciętnego internauty są zupełnie niezrozumiałe, należy jak najszybciej odpowiednio zoptymalizować ich strukturę. Należy pamiętać, że słowa tworzące adres URL powinny być oddzielane za pomocą myślników oraz slashy. Co więcej, dzięki stosowaniu w obrębie witryny unikalnych, a zarazem przyjaznych dla użytkownika adresów URL, które zawierają np. słowa kluczowe, strona może zostać szybciej zaindeksowana przez boty wyszukiwarki.

 

  1. Brak przekierowań

Aby prawidłowo wykonać optymalizację witryny, należy mieć świadomość tego, że strona posiadająca dwa adresy - jeden z przedrostkiem www, drugi bez niego, przez boty wyszukiwarki traktowana jest jako dwie różne witryny. Co za tym idzie, istnieje ryzyko, że jedna z nich zostanie odczytana jako duplikat, co negatywnie wpłynie na pozycje naszej strony w wynikach wyszukiwania.

 

By uniknąć takiej sytuacji, konieczne jest dodanie przekierowania 301, co spowoduje, że tylko jedna z tych stron zostanie zaindeksowana przez boty i wyeliminuje ryzyko wykrycia duplikacji treści. Potencjalny problem możemy również rozwiązać poprzez dodanie w kodzie tagu rel ='cannonical', dzięki któremu wskażemy preferowaną przez nas wersję strony, która ma  zostać zaindeksowana.

 

  1. Niska jakość linków prowadzących do naszej witryny

Linki prowadzące do strony to w dalszym ciągu jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na jej ranking. Jednak należy zaznaczyć, że nawet najbardziej rozbudowana sieć linków zewnętrznych nie jest gwarancją sukcesu i wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Złota zasada, którą powinniśmy kierować się podczas zdobywania linków to 'jakość, nie ilość'. Wątpliwej jakości linki w niektórych przypadkach mogą spowodować nałożenie na naszą witrynę kary w postaci filtra, jednak coraz częściej boty wyszukiwarki zwyczajnie ignorują je podczas ustalania rankingu danej strony. Dlatego, zamiast włączać do swojej strategii SEO spamerskie strony niskiej jakości, lepiej postawić na linki z poważanych witryn, które są powiązane tematycznie z naszą.

 

  1. Brak dostosowania strony do urządzeń mobilnych

Priorytetem podczas projektowania strony internetowej powinien być użytkownik. Należy wziąć pod uwagę to, że wiele osób korzysta z internetu na różnego rodzaju urządzeniach mobilnych. Tym samym, również nasza witryna powinna zostać do nich dostosowana. Brak responsywnej strony internetowej może skutecznie zniechęcić użytkowników, a co za tym idzie − potencjalnych klientów. Co więcej, strony odpowiednio dostosowane do urządzeń mobilnych są doceniane przez Google i mogą liczyć na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

 

  1. Brak strony błędu 404

Strona błędu 404 jest zwracana użytkownikowi, gdy wpisze on adres URL, który nie istnieje w danej witrynie. Bardzo często po zobaczeniu informacji, że dana podstrona nie istnieje, internauta opuszcza daną stronę www, szukając odpowiedzi na uprzednio zadane pytanie, gdzie indziej.

 

Stronę błędu 404 należy odpowiednio wykorzystać i umieścić na niej coś, co zwróci uwagę użytkownika, a tym samym zachęci go do pozostania na naszej stronie. Przykładowo, bardzo dobrze może sprawdzić się humorystyczna grafika z linkiem prowadzącym do strony głównej lub odnośnikami do innych podstron naszej witryny.  

 

  1. Przesadna optymalizacja strony

Na pozycje naszej witryny w wynikach wyszukiwania może wpłynąć zarówno niedostateczna, jak i nadmierna optymalizacja. Zbytnie nasycenie treści wybranymi słowami kluczowymi sprawi, że nasza strona będzie wyglądać nienaturalnie, a co za tym idzie - będzie znacznie mniej przyjazna i mniej wartościowa dla użytkowników. Należy wystrzegać się umieszczania słów kluczowych w nadmiernej ilości w nagłówkach, meta znacznikach, a także w treści naszej strony internetowej. Sztuczne upychanie słów kluczowych może skutkować tym, że zarówno boty, jak i internauci będą postrzegać naszą witrynę negatywnie. Źle widziane przez Google jest również ukrywanie treści przed użytkownikiem, czyli umieszczanie na stronie fragmentu tekstu z konkretnymi frazami kluczowymi w kolorze tła, co sprawia, że staje się on niewidoczny dla osoby odwiedzającej daną stronę internetową. Odczytać mogą go za to boty wyszukiwarki, które wykrywając takie praktyki, mogą wpłynąć na obniżenie rankingu danej strony.

 

Powyżej opisaliśmy tylko kilka najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę podczas prowadzenia działań SEO. Należy mieć świadomość, że czynników wpływających na ranking witryny jest znacznie więcej. Ich znajomość jest niezbędna do prowadzenia efektywnych działań w zakresie pozycjonowania stron internetowych.

 

Jeśli szukasz kogoś, kto mógłby wypromować Twoją stronę internetową w wyszukiwarce Google, trafiłeś w dobre miejsce. Skontaktuj się z nami i umów się na spotkanie. Przygotujemy dla Ciebie specjalną strategię promocji, która zwiększy widoczność Twojej witryny w internecie i napędzi Twój biznes.

 

 

 

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności