Błędy w prowadzeniu biznesu

Jak wiele czasu poświęcasz na udoskonalanie produktów, a ile na reklamę? Czy stać Cię na obiektywizm w stosunku do prowadzonej przez siebie działalności? Stare podejście do biznesu 'dobry produkt sam się sprzeda' już dawno straciło rację bytu. Dane REGON potwierdzają, iż w 2015 r. zlikwidowanych zostało aż 274 tys. mikro przedsiębiorstw. Jeżeli nie chcesz dołączyć do tej grupy, przekonaj się czy w Twoim biznesie nie zabrakło jednego z ważnych aspektów.

 

6 najczęstszych błędów przedsiębiorców

Sprawdź czy nie popełniasz jednego z najczęstszych błędów w prowadzeniu biznesu. Przekonanie o samowystarczalności biznesu, nieuzasadnione przekonanie o wyjątkowości swojej działalności, czy też brak planu marketingowego to tylko niektóre z błędów, których szczególnie musisz unikać. Zobacz w jaki sposób możesz uchronić swój biznes przed ryzykiem upadku.

 

1. Brak obiektywizmu

Ikona braku obiektywizmuCzy ktoś jeszcze poza Tobą widzi sens otwieranego biznesu? Wiara przedsiębiorcy w swój produkt, to jeden z fundamentów powodzenia biznesu. Niestety nie powinieneś polegać tylko i wyłącznie na swojej opinii. Korzystaj z doświadczeń innych firm i ucz się na ich błędach. Bądź na bieżąco z wynikami badań marketingowych i sprawdzaj oczekiwania Klientów. Oczywiście, można przywołać przykłady innowacyjnych przedsięwzięć, które pomimo początkowego braku zainteresowania, świętują teraz ogromny sukces rynkowy. Pamiętaj jednak, że większość otwieranych firm, to biznesy typowe, nieinnowacyjne. Warto wiec poradzić się ekspertów biznesowych, a często także swoich znajomych i zapytań o sens otwierania kolejnego biznesu.

 

2. Brak widoczności

Brak widoczności w Internecie - ikonaPowiedzenie naszych dziadków 'jesteś dobry, to Cię znajdą' niestety nie sprawdza się w dobie gigantycznej konkurencji. Klienci znajdą Twój produkt, tylko i wyłącznie wtedy, gdy sam zadbasz o widoczność swojej firmy w Internecie. Współcześni konsumenci w pierwszej kolejności sięgają do wyszukiwarki Google po uzyskanie informacji na temat produktów, które planują kupić. Dane dosadnie pokazują, iż tylko pierwsza strona wyników w Google przekłada się na satysfakcjonującą konwersję. Oznacza to, że możesz mieć najlepszy produkt na świecie, ale jeżeli nie będziesz wysoko w wynikach wyszukiwarki, to nikt się o tym nie dowie. Dlatego też w Twojej strategii działań marketingowych nie może zabraknąć pozycjonowania lokalnego - jeżeli kierujesz działalność do odbiorców lokalnych lub pozycjonowania szerokiego w przypadku rozbudowanego sklepu on-line.  Niedostosowanie strony internetowej do wymagań użytkowników mobilnych oraz brak odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem urządzeń przenośnych to kolejne błędy, które mogą kosztować Cię utratę potencjalnych Klientów. Pamiętaj, że możesz korzystać z bezpłatnych narzędzi do analizy danych na Twojej stronie. Dzięki temu możesz samodzielnie weryfikować skuteczność podjętych działań marketingowych.

 

3. Brak segmentacji rynku 

Brak segmentacji rynku - ikonaNie ma jednego produktu dla wszystkich. Dlatego nie marnuj swoich wysiłków na trafienie do wszystkich możliwych grup docelowych. Wybierz tych konsumentów, którzy dostarczą Ci najpewniejsze i relatywnie najwyższe dochody. Pamiętaj o segmentacji rynku. Podziel potencjalnych klientów na grupy zgodnie z ich wiekiem, zainteresowaniami, potrzebami i ich charakterystycznymi cechami. Zamiast trafiać w ślepo, zaplanuj strategię marketingową, która trafi bezpośrednio do wybranych odbiorców. Nie przejmuj się, że nie dotrzesz do wszystkich. Pamiętaj o wywodzącej się z ekonomii zasadzie Pareto 80/20, która tłumaczy wiele zjawisk ekonomicznych. Zgodnie z tym prawem, 20% klientów przyniesie Ci 80% zysków. Segmentacja rynku pozwoli Ci efektywnie wykorzystać swój potencjał i zbudować grupę lojalnych klientów. Dzięki narzędziom marketingu internetowego możesz opracować kampanie, które trafiają bezpośrednio do precyzyjnie zdefiniowanej grupy odbiorców. To pozwoli Ci na optymalizację budżetu marketingowego oraz osiągnięcie wysokich współczynników konwersji.

 

4. Brak wiedzy biznesowej

Ikona braku wiedzy biznesowejTo, że jesteś ekspertem w określonej dziedzinie wcale nie oznacza, że Twój biznes odniesie sukces. Prowadzenie biznesu wymaga posiadania wiedzy z zakresu księgowości, finansów, marketingu, handlu, zarządzania relacjami… i całego szeregu dziedzin, na styku których funkcjonować będzie Twoja firma. Brak wiedzy biznesowej może generować problemy z optymalizacją kosztów, zarządzaniem płynnością finansową firmy czy podjęciem fatalnych w skutkach decyzji inwestycyjnych. Jeżeli nie jesteś biegły w efektywnym zarządzaniu kapitałem, powinieneś skorzystać z pomocy ekspertów. Przed założeniem biznesu warto zapoznać się z dobrą lekturą na temat tworzenia relacji biznesowych, pozyskania Klientów czy wziąć udział w praktycznych szkoleniach przygotowujących do rozmów z inwestorem. Pamiętaj, że w biznesie niewiedza nie usprawiedliwia. A skutki niewiedzy mogą bardzo kosztownie odbić się na Twojej kieszeni i wyniku finansowym firmy.

 

5. Brak profesjonalnego wizerunku

Brak wizerunku profesjonalisty - ikonaPosiadanie jakiejkolwiek strony www, czy też logotypu nie pomoże Ci w zdobyciu nowych Klientów. W dobie ogromnej konkurencji na rynku, powinieneś się wyróżnić na tle innych firm. Pamiętaj, że masz tylko 5 sekund, aby zachęcić Internautę do dalszego przeglądania Twojej strony. Jeżeli nie zadbałeś o jej intuicyjność i szybkie ładowanie się, możesz być pewny, że większość użytkowników opuści od razu Twoją stronę. Możesz sam zweryfikować, czy strona zachęca do odwiedzin, sprawdzając poziom współczynnika odrzuceń w Google Analytics. Jego wysoka wartość oznacza, że Internauci rezygnują z przeglądania Twojej strony zaraz po wejściu na nią. Nie korzystaj na ślepo z nowych narzędzi marketingowych. Wybierz tylko te, które są niezbędne i pomogą Ci zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Jeżeli prowadzisz lokalny biznes, zadbaj o dobre opinie o swojej firmie w sieci. Badania marketingowe potwierdzają, że w większości Internauci zanim zdecydują się na zakup usługi lub produktu, wcześniej sprawdzają opinie o firmie w Internecie. Jeżeli chcesz zdobyć zaufanie lokalnych odbiorców, musisz być widoczny na tym rynku. Zaangażuj się w lokalne inicjatywny, wykorzystaj potencjał lokalnych serwisów.

 

6. Brak strategii marketingowej 

Brak strategii marketingowej - ikonaPrzekonanie przedsiębiorcy o tym, że produkt jest tak dobry, że sam się sprzeda, niestety w większości przypadków kończy się zamknięciem firmy. Stworzenie strategii marketingowej powinno poprzedzać założenie firmy. Najpierw powinniśmy spisać wszystkie mierzalne cele biznesu, a także określić w jaki sposób chcemy je osiągnąć, a dopiero potem możemy decydować się na otwarcie biznesu. Już na samym starcie warto przygotować plan awaryjny, na wypadek, gdyby nasz produkt nie znalazł zainteresowania na rynku. Pamiętaj, że dobry marketing jest w stanie sprzedać każdy produkt. Dlatego nie możesz pozwolić sobie na pominięcie etapu dokładnego i rzetelnego planowania strategii marketingowej swojego biznesu. Na sam początek przeczytaj nasze rady jak zwiększyć sprzedaż i dowiedz ile czasu potrzebują Klienci, aby przygotować się do zakupu, a także co możesz zrobić, aby przyspieszyć proces sprzedażowy.

 

 

 

 

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności